lunes, 19 de febrero de 2018

L'accentuació. Accent diacrític

L'accentuació. Accent diacrític




1.- Classifiqueu aquestes paraules en els grups de sota: quilòmetre, arròs, zoològic, fàbrica, abric, lliçó, tonyina, paquet, llibre, clínica, tortuga, pàgina, sucre, balcó, música, plaça, forner, àguila, elefant, bolígraf.

Aguda
Plana
Esdrúixola
Arròs
Abric
Llicó
Paquet
Balcó
Forner
Elefant
Zoològic
Tonyina
Llibre
Tortuga
Sucre
Plaça
Bolígraf
Quilòmetres
Fàbrica
Clínica
Pàgina
Música
Àguila



 2.- Accentueu les paraules agudes, quan calgui:

 cantó, germà, autobús, femení, vindran, clavell, padrí, sortirà

3.- Accentueu les paraules planes, quan calgui:

 cadira, àlbum, fàcil, examen, túnel, cantaves, masia, químic

4.- Acentueu les paraules esdrúixoles següents:

Núria, àrea, pàgina, clàssica, física, farmàcia, mecànica, indústria

5. Poseu accent obert (`) o tancat (´) a les paraules següents:

 bé, comèdia, pagès, pretén, cérvol, interès, perquè, dèbil, entén, cantaré, préssec, pèsol, setè, també, església, diferència, francès, estómac, emoció, allò, tómbola, còmica, telèfon, sòlid, òpera, tómbola, avió, amorós.
 6. Ompliu els espais buits amb les paraules adequades que us donem entre paréntesis:

 El meu germà és  molt alt. (és / es). 
La novel·la que he llegit m’ha agradat molt. (mòlt / molt) 
Només tinc deu pessetes. (déu / deu). 
M’agrada més el gelat de xocolata que el de vainilla. (més / mes). 
Són tres noies molt simpàtiques. (són / son). 
Sempre dormo com un sóc. (sóc / soc). 
, vindré al cinema. (sí / si). 
Aquest gos no té ni un pèl. (pèl / pel). 
L’avi acompanya el nét a l’escola. (nét / net). 
Tinc una piga a la . (mà / ma). 
M’agrada el té amb llet. (té / te). 
La meva dòna es diu Maria i sempre dona propina. (dóna / dona).

7. Accentueu els mots d’aquestes frases, quan calgui:

 La professora ens explica l’ús del violí
Els meus pares han comprat una bóta de vi blanc. 
Fora que compressis un cotxe nou.
 Jo soc un bon amic seu. 
La Mireia juga molt a tennis. 
El Periódico és el diari més llegit de Catalunya. 
Vens al teatre? que hi vindré
Dona aquesta acta a l’administrador.


No hay comentarios:

Publicar un comentario